Werkwijze

Hoe wordt een asbestattest opgemaakt?

De opmaak van een asbestattest verloopt volgens door een OVAM vastgelegd inspectieprotocol.

 

1) Opdrachtformulier

Het opmaken van het asbestattest begint in eerste instantie met de overeenkomst tussen de eigenaar of zijn gevolmachtigde en de asbestdeskundige inventarisatie volgens een opdrachtformulier. Dit opdrachtformulier dient ingevuld en ondertekend bezorgd te worden aan SJ consulting.

 

2) Vooronderzoek

Zodra dit opdrachtformulier ingevuld en ondertekend ontvangen is gaat de asbestdeskundige starten aan het vooronderzoek, hier worden alle stukken bekeken die de eigenaar heeft overhandigd (kadastrale legger, bouwplannen, bewijstukken van werkzaamheden, etc). Met al deze stukken wordt het fysieke plaatsbezoek voorbereid.

 

3) Het fysieke plaatsbezoek

Het fysieke plaatsbezoek wordt steeds uitgevoerd conform het inspectieprotocol. Dit betekent dat er een volledige inspectie uitgevoerd wordt van alle ruimtes in de woning als ook bijgebouwen, tuinhuizen, garages, schuren, etc. Om deze rondgang zo vlot mogelijk te laten verlopen, vragen wij steeds dat alle ruimtes/lokalen/gebouwen vrij en toegankelijk zijn. Indien niet dient er mogelijks een tweede afspraak gemaakt worden om de niet toegankelijke gebouwen te inspecteren. Tijdens de inspectie worden er foto's gemaakt van de hele woning, daarom vragen wij om eventuele persoonlijke items tijdelijk op te bergen zodat deze niet zichtbaar in de fotoreportage.

 

4) Monstername

Het inspectieprotocol schrijft bij bepaalde asbestverdachte materialen een verplichte monstername voor, indien men deze wil uitsluiten als asbesthoudend. Elk monster wordt door een door de FOD WASO erkend labo geanalyseerd. De klant heeft het recht om monstername te weigeren. Wij raden sterk aan om minstens de verplichte monstername uit te laten voeren. Indien monsternamen geweigerd wordt, moet de toepassing conform het inspectieprotocol van OVAM als asbesthoudend beoordeeld moet worden. Dit resulteert steeds in een niet-asbestveilig asbestattest.

 

5) Ingave databank

Zodra het fysieke plaatsbezoek is uitgevoerd door de asbestdeskundige inventarisatie en beschikt over alle nodige informatie en resultaten van monsternames, kan het dossier ingevoerd worden in de databank en hierna gefinaliseerd worden. Zodra de gegevens in de databank zijn gefinaliseerd kan het asbestattest bezorgd worden aan de klant.

 

Zoals eerder vermeld verloopt de opmaak van een asbestattest steeds volgens het inspectieprotocol beschreven door OVAM.

Hier kan niet van afgeweken worden, onder welke vorm of reden dan ook.